fredag, januar 12, 2007

Svar vedr. Vanish Oxi Action

For nylig gik det op for mig at "vidundermidlet" Vanish Oxi Action havde puttet parfume i.... ikke hvilke som helst parfumestoffer - nej selvfølgelig fra listen med 26 meget allergene parfumestoffer man bør holde sig fra.....
Jeg kunne ikke dy mig og sendte dem en mail - hvor jeg kommenterede at jeg syntes det var trist at de havde ændret produktet og at jeg fremover ikke havde tænkt mig at bruge det pågældende produkt.

Nu har jeg så fået svar fra producenten:
Mange tak for din henvendelse om Vanish Multi Action. Du skriver i din e-mail, at du synes produktet ikke lugter godt, og at det indeholder en række stoffer, der er på listen over allergifremkaldende stoffer.
Allerførst skal jeg bemærke, at Vanish Multi Action er miljømærket med Svanen, og det er vi stolte af, da det viser, at produktet opfylder nogle meget skrappe miljø- og sundhedskrav ligesom kvaliteten af produktet skal være grundigt testet (jf. ecolabel.dk).
Jeg er naturligvis ked af, at du ikke bryder dig om produktets duft. Parfumen i produktet er først og fremmest tilsat, forodi den skal maskere andre dufte. Reckitt Benckiser er meget opmærksom på forbrugernes ønsker til vore produkter og undersøger altid nøje produkterne i forhold til forbrugerne, inden de sendes på markedet. Det er vor erfaringer, at de fleste forbrugere ønsker produkter med duft, og at de vælger produkterne ud fra, om de kan lide deres duft. Selvom om dufte ikke har en rengørende virkning i sig selv, så giver de en fornemmelse af renhed, foruden at de "pepper" lidt op, og det kan forbrugerne godt lide.
Det er korrekt, at Vanish Multi Action indeholder nogle af stofferne på listen over allergifremkaldende stoffer. Jeg kan dog oplyse, at det er i meget små mængder, som under normale omstændigheder ikke skal deklareres på produktet. Stofferne er deklareret på produktet, fordi Svanen som en yderligere sikkerhed over for forbrugerne i forhold til lovgivningen kræver det.
Jeg håber mit svar giver dig en forståelse for, hvorfor vi har valgt at tilsætte parfumen. Det er ikke alle varianter af Vanish som indeholder parfume, f.eks. Vanish Crystal White. Til hjælp for forbrugere som ønsker at undgå bestemte ingredienser, er listen over alle ingredienser i produkter med rengørende effekt offentligt tilgængelig på www.rbeuroinfo.com.
Du er velkommen til at kontakte mig, hvis du har spørgsmål eller kommentarer til mit svar.


Jeg kunne så ikke dy mig for at svare på hendes mail. Glæder mig til at se om der kommer svar tilbage på det.

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Du sagde hun havde svaret, men du var da for pæn til at nævne den "lettere" nedladende tone :o)